oddziały Przedszkolne "Bajeczka"

Szkoła powstała 1 IX 2009r. Liczyła wtedy 24 uczniów. Kolejne lata to ustawiczny rozwój placówki. Rokrocznie mamy bardzo wielu laureatów rożnych konkursów o zasięgu krajowym i wojewódzkim. KRS 000012413 Cel szczegółowy 1% - NSP

PEDAGOG PSYCHOLOG

Odsłony: 221

Rady i porady pedagoga i psychologa w czasie epidemi

PDF do pobrania:

 

Wysyłamy Wam link do koła z pomysłami na poprawę humoru
Wejdż na stronę z linku, zakręć wirtualnym kołem, wylosuj zadanie, wykonaj je i  popraw sobie humor :):)
 

https://wordwall.net/resource/1094271/poprawa-humoru  

 

Drodzy Rodzice,

Większość z nas, po ciężkim tygodniu pracy w warunkach wszechobecnego stresu potrzebuje odpoczynku. W obecnej sytuacji wyjście do jakielkolwiek pracy może wiązać się z lękiem i innymi przykrymi emocjami, natomiast praca zdalna, w domu, często w obecności innych domowników, czyt. naszych dzieci :) to także ogromne wyzwanie, podnoszące poziom naszych emocji do maximum. Chcemy odpocząć, ale trudno jest oderwać się od rzeczywistości i odreagować w korzystny dla naszego organizmu sposób.

 

Dziś coś dla Was :). Wiecie dobrze, że w momencie gdy w samolocie jest awaria i wyskakują maski tlenowe, w pierwszej kolejności rodzic zakłada maskę sobie a następnie dziecku....(ponieważ najpierw musimy pomóc sobie, by móc udzielić pomocy innym) 

 

Dla chętnych proponujemy technikę relaksacyjną, która przynosi pozytywne efekty w walce z lękiem, ze stresem. Ta metoda treningu relaksacyjnego zwana Progresywną Relaksacją Mięśni, została opracowana przez Edmunda Jacobsona – amerykańskiego psychiatrę i specjalistę od chorób wewnętrznych z Uniwersytetu w Chicago.

Jacobson w latach 30. ubiegłego wieku stworzył zestaw ćwiczeń relaksujących mięśnie, pozwalający na poprawę stanu psychicznego dzięki pracy nad rozluźnieniem napiętego ciała. Stan fizycznego odprężenia wspomaga relaks emocjonalny, wpływa pozytywnie na samopoczucie. Poprzez relaks ciała – uspokojenie przyspieszonego w stresie oddechu i rozluźnienie mięśni oraz naukę kontroli nad napięciem fizycznym bardziej efektywniejsze jest radzenie sobie ze stresem na co dzień.

Systematycznie wykonywane ćwiczenia z zakresu techniki Progresywnej Relaksacji Mięśni rozwijają samokontrolę, panowanie nad ciałem, spójność ruchów i ogólną świadomość ciała.

Trening najlepiej przeprowadzać w zaciemnionym, przytulnym pomieszczeniu, by ograniczyć bodźce mogące rozpraszać uwagę i koncentrację ćwiczącego.

Przykładowe ćwiczenia stosowane w zakresie treningu relaksacyjnego Jacobsona to na przykład zaciskanie pięści przy rozluźnieniu reszty mięśni ciała, dotykanie dłońmi barków i podnoszenie ramion, wyginanie pleców odchylając się do tyłu, wdychanie i spokojne wydychanie powietrza, napinanie i rozluźnianie mięśni brzucha, ale także marszczenie czoła, zaciskanie zębów i powiek – powtarzalnie, po czym rozluźnianie mięśni i znów zaciskanie ich. Ćwiczenia prawiają, że człowiek staje się spokojniejszy, bardziej swobodny i odprężony. To z kolei powoduje, że stres zmniejsza się niejako automatycznie, nabieramy do niego dystansu i możemy się od niego uwolnić.

 

Przesyłamy link do treningu Jacobsona z relaksacyjną muzyką i cudownie spokojnym głosem prowadzącej :)

https://www.youtube.com/watch?v=Tp4_ZPa5iTU

I coś dla dzieci :)

W załączeniu wysyłamy również zestaw ćwiczeń ruchowych, które możecie wykonać z Waszymi dziećmi, bo one także przeżywają tą wyjątkową sytuację. Być może nie mówią Wam o tym, ale często Wy sami widzicie, że z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego i nie wiecie jak pomóc.

 

 "Ja w sytuacjach trudnych przytulam swoje dzieci (5 i 8 lat) i oddychamy razem (w przytuleniu, ja "prowadzę" oddech, nawet z takim przerysowaniem tzn, głęboko, wolno, oddycham unosząc się przy wdechu lekko do góry, a przy wydechu opuszczam ramiona). Warto zapytać czy tego na ten moment potrzebują. To cudowne uczucie, kiedy dwa oddechy się zgrają... znika niepokój a na to miejsce wchodzi po cichu niesamowita bliskość i pojawia sie spokój. Być może część z Państwa taką technikę stosuje. Jeśli nie, to bardzo zachęcam do spróbowania." - Anna Gorzkowska

 

Pozdrawiamy serdecznie i życzymy spokojnego weekendu.

Zostań w domu. Zostań w zdrowiu.

Drodzy Rodzice,

Kontynuujemy zdalne nauczanie. To co jeszcze wczoraj było na wyciągnięcie ręki, dziś realizujemy za pośrednictwem Internetu. Rozumiem, że to wciąż może rodzić wiele pytań, wątpliwości. Nie tylko u nas, dorosłych, ale również u naszych dzieci.

Różnimy się między sobą i różnią się też nasze dzieci. Są takie, które w obecnej sytuacji czują pewne podekscytowanie, ciekawość, a nawet radość. W końcu nie trzeba chodzić do szkoły i tyle nowych ciekawych rzeczy dzieje się wokół. Są jednak i takie, które z dużym niepokojem i lękiem stale sprawdzają portale informacyjne, dopytują dorosłych, poszukują informacji o zagrożeniu. Jeszcze inne mówią: dość! Już nie mogą oglądać, słuchać, czytać i rozmawiać na temat zagrożenia koronawirusem. Wszystkie, nawet te szczęśliwe, z różnym natężeniem i częstotliwością odczuwają nieprzyjemne emocje. Ten strach, zupełnie zrozumiały w obecnej sytuacji, wymaga od Was - Rodziców szczególnego zaopiekowania się swoimi dziećmi.

W trakcie rozmów dotyczących tego co się dzieje, ważne są nie tylko przekazywane informacje (treść dostosowana do wieku dziecka), ale także sposób w jaki to zrobimy. Jeśli jesteście w niepokoju, będzie to miało wypływ na Wasze dziecko. Dzieci jak mało kto, odbierają nasze emocje, ,,zarażają się nimi" dlatego bardzo ważne jest zadbane o siebie. Pamiętajcie, że w tym wyjątkowym czasie, możecie korzystać ze wsparcia innych dorosłych, zaplanować rodzinne rytuały a także czas przeznaczony na korzystanie z social mediów.

Oprócz zadań przedmiotowych i zadanych lekcji, zachęcam Was i Wasze dzieci do sprawdzania zakładki PEDAGOG PSYCHOLOG na e-mailu Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Niewodnicy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zamieszczamy tam różne informacje, ćwiczenia oraz gry, pomagające w radzeniu sobie z różnymi emocjami.

Jeżeli mają Państwo jakieś pytania, przeżywają trudności, prosimy o kontakt mailowy:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pozostajemy w gotowości, by towarzyszyć Państwu i Waszym dzieciom oraz służyć wsparciem w tym trudnym okresie.

Pozdrawiamy serdecznie i życzymy dużo zdrowia Waszym Rodzinom

 

Drogi Rodzicu,
Rozumiemy, że zadania, które wykonujesz w domu z dzieckiem/dziećmi zajmują dużo czasu. Do tego często dochodzi praca zawodowa, obowiązki domowe, etc. Wszyscy znaleźliśmy się w trudnej sytuacji. Tym bardziej warto zwrócić szczególną uwagę na dziecko, jak sobie radzi, przyjrzeć mu się uważnie. I sobie oczywiście też dobrze jest się przyjrzeć, zatrzymać, zapytać się jak my sami się czujemy, czego potrzebujemy, aby poczuć się lepiej. Bo My - Rodzice też jesteśmy ważni, ale w ferworze obowiązków, często nas przytłaczjących - zapominamy o sobie, o tym, jak ważne jest, żeby zadbać o siebie. To my dajemy siłę naszym dzieciom. Ta siła paradoksalnie rodzi się w spokoju, w większej świadomości siebie, swojego ciałą, w uważności. 
 
 
Uważność lub z angielskiego – mindfulness to ostatnio bardzo modne słowa. Warto zapoznać się z tym terminem. Co to jest uważność i jakie korzyści przynosi.
W dużym skrócie uważność to skupianie się na tym co jest tu i teraz. Co widzę, co słyszę, co czuję. Obserwowanie siebie, swojego otoczenia, swojego wnętrza. Po co to wszystko? Chociażby po to, żeby nie zwariować w świecie otaczających nas zewsząd bodźców, zachęt, reklam, nakazów, zakazów i ciągłego gonienia za efektywnością. Korzyści, które można wynieść z praktyki uważności, z pewnością przerosną poniesiony wkład – dzięki większej samoświadomości, byciu w kontakcie z tym, co dzieje się w tej konkretnej chwili, dzieci będą lepiej radziły sobie z trudnymi emocjami, będą spokojniejsze, mniej podatne na stres, łatwiej będzie im skupić się na bieżących sprawach i zadaniach.

Czy to trudne?  Nauka uważności przeważnie nie przychodzi sama z siebie. W przełamanie aktualnych nawyków i wzorców trzeba włożyć energię i poświęcić na to czas (zgodnie z zasadą: krótko, ale systematycznie). Większość dzieci, po początkowym zachęceniu, z czasem sama garnie się do praktykowania uważności. Inne potrzebują więcej czasu, by przełamać swoje bariery. Z pewnością pomocny będzie przykład płynący z góry – jeśli Twoje dziecko zobaczy, że Ty znajdujesz codziennie czas i chętnie ćwiczysz, łatwiej mu będzie również się zaangażować.  Podczas zabaw - bądź uważny względem potrzeb dziecka i dostosuj czas trwania zabawy do jego możliwości. Pamiętaj, żeby w przypadku dzieci najlepiej sprawdza się metoda "mniej znaczy więcej a krócej znaczy efektywniej". podążaj za dzieckiem, bacznie je obserwuj, zapytaj, które zabawy sprawiają mu najwięcej radości i są dla niego najbardziej interesujące. Warto po każdej zabawie zapytać dziecko, jak mu się ona podobała? Jak się teraz czuję? Jak się czuje jego ciało? Zadbaj o to, żeby to był wasz wspólny czas. Wycisz telefon, skieruj swoją uwagę na "tu i teraz".  Pamiętaj, że każde ćwiczenie wykonujecie wspólnie. Życzymy dużo radości podczas wspólnej zabawy.
 

Polecamy książkę Eline Snel "Uważność i spokój żabki". Autorka jest terapeutką; która w oparciu o swoją pracę i  praktykę w roli mamy, opracowała własną metodę relaksacji dla dzieci. Metoda ta oparta jest właśnie na uważności i była już szeroko testowana w szkołach podstawowych w Belgii i Holandii z bardzo pozytywnym skutkiem.

 
Wysyłamy Państwu kilka ćwiczeń na uważność oraz również link do wysłuchania ćwiczeń, może komuś ta forma do pracy z dzieckiem się spodoba . Ucząc się zdalnie w domu, warto robić sobie przerwy (tak jak w szkole) i wykorzystać je np. na ćwiczenia uważności lub na zabawę. 
Mamy nadzieję, że uda się znależć czas dla tych najważniejszych osób w naszym życiu.
 
 
Poniżej linki do ćwiczeń: 
 
W załączeniu również ciekawa gra do wydruku. 

Anna Gorzkowska - psycholog szkolny

Aneta Gontarczuk – pedagog szkolny